Samsung gaat voor innovatie: keyless carsharing met AlphaCity.

Een getuigenis van een tevreden klant.

Samsung Electronics Benelux bv in Diegem telt 150 medewerkers, zij hebben een gemiddelde leeftijd van 32 jaar. Sinds eind 2019 verplaatst een aantal onder hen zich op een innovatieve manier: met keyless deelwagens van AlphaCity. Top, vinden ze. En de vlootverantwoordelijke? Die is zo mogelijk nog enthousiaster. Lees hier waarom.

Als Facility Manager bij Samsung is Christel Verheugen ook verantwoordelijk voor het wagenpark. Deze functie vraagt vaak “out of the box” oplossingen en het innovatieve project met deelwagens van AlphaCity is hier een mooi voorbeeld van.

Millennials & mobiliteit

De hippe Samsung-populatie telt veel millennials. Zij hebben een andere visie op mobiliteit en zijn niet zo geneigd om zelf een auto aan te kopen. Want waarom zou je betalen voor een wagen wanneer je hem niet gebruikt? En zij denken vaak ook milieubewuster.

Christel: “Velen komen met het openbaar vervoer en combineren dat met een e-step of een fiets. Toch is mobiliteit erg belangrijk, zeker in een sales-gedreven organisatie als de onze. Ook wie geen bedrijfswagen heeft, moet zich vlot kunnen verplaatsen. Daarom hadden we vroeger al twee poolwagens, bestickerde Mini’s, te boeken via een Excel-lijst. Toen die poolwagens na zes jaar aan vervanging toe waren, hebben we eerst goed nagedacht wat we precies nodig hadden.”

Minder gedoe

Een 15-tal medewerkers die de poolwagens gebruikten, werden bevraagd over wat verbeterd kon worden. Zaken zoals liever ‘automatic’, een goede gps, parkeersensoren kwamen uit de bus. ​ Maar het vaakst aangehaalde probleem was ‘het gedoe’ met de autosleutels.

“Met als vaakst gestelde vraag: hoe geraak ik aan die sleutels? Het reserveren via Excel verliep niet altijd vlot. En gebruikers moesten altijd in Diegem langs de receptie komen om de sleutels in handen te krijgen. Hoe kon dit anders, zonder gedoe?”

Die vraag legde Christel voor aan mobiliteitsaanbieder Alphabet. Net op het goede moment, want die had het ideale project op de plank liggen: de lancering van AlphaCity keyless carsharing. “Innovatief én helemaal op onze maat.”

“We zaten al snel samen met Filip en Leslie van AlphaCity. Zij luisterden naar onze wensen, wij luisterden naar hun plannen. En vanaf dan hebben we de opstart van het innovatieve systeem meegemaakt. We werden actief betrokken bij de testing en kregen 200% support van hen.”

Online reserveren en wegwezen

Het duurde niet lang voor er twee AlphaCity deelwagens stonden te blinken in de ondergrondse parking.

“Mooie nieuwe Audi A1’s, zwart, Samsung-branded, klaar om te vertrekken. De toekomstige gebruikers kregen hun persoonlijke keycard en een demo hoe die te gebruiken om de auto te starten. Later kregen we allemaal samen de hele uitleg in een meetingroom - met ruimte voor Q & A’s. Reserveren gaat via het AlphaCity platform of via de app op smartphone. 24/7. Makkelijker kan niet.”

Registreren, profiel aanmaken, badge gebruiken… en je bent vertrokken!

Dit gebruiksgemak via de app is ‘top’. Makkelijk te bedienen maar ook smart: het systeem noteert automatisch wanneer de wagen weer terug is. Wie onderweg is en later zal zijn, kan dit via de app doorgeven.

Maar ook voor de facility-afdeling zijn dit twee grote pluspunten.

Christel: “Dit is makkelijk. Wij hoeven niet meer tussen te komen voor reservaties en overhandiging van sleutels. Een hele zorg minder! En met dit slimme systeem kunnen de deelwagens maximaal worden gebruikt. Als je vroeger voor een halve dag had gereserveerd, dan bleef de wagen zo lang ‘bezet’ in het systeem. Ook als je eerder terugkwam. Nu kunnen we de deelwagens méér gebruiken.”

Net zoals bij leasewagens werkt ook dit volgens een contract met alle diensten inbegrepen: onderhoud, verzekering, winterbanden, … Duidelijk en overzichtelijk.

Enthousiaste gebruiker aan het woord

Iedereen die geen bedrijfswagen heeft, mag gebruik maken van de deelwagens. Wat vindt de gebruiker hiervan?

Aaron Wils, Corporate Affairs & Communications Officer, woont in Leuven en haat files. Daarom komt hij met de trein naar Samsung in Diegem. Moet hij naar vergaderingen op andere locaties, dan neemt hij de deelwagen van AlphaCity.

“Het systeem is intuïtief en werkt vlot, zowel via webbrowser als via smartphone. Wat me bij een eerste voordeel brengt: je bent niet afhankelijk van een persoon die op je e-mail moet ​ reageren. Ook de persoonlijke kaart is een pluspunt.”

“Het is een valabel alternatief. Ik gebruik het gemiddeld één keer per week. Soms plan ik de meetings rond ‘de autodag’. Op dezelfde dag vergaderen in Gent, Brussel en Antwerpen is anders niet doenbaar. De deelwagens zijn nieuw, rijden heel vlot en zijn netjes in orde.”

Deelwagens: pandemie-proof?

Op het moment dat we Christel en Aaron ontmoeten, midden 2020, zitten we in de staart van de COVID19-golf. Hoe blijven de gebruikers safe in deze tijden?

Christel: “In elke wagen zijn handgel, spray en doekjes voorzien. Elke gebruiker is zelf verantwoordelijk om de wagen te ontsmetten. Dat hebben we samen met de bestuurders vastgelegd in enkele richtlijnen.”

Naar de toekomst toe ziet Christel het gebruik van deelwagens alleen maar stijgen.

“Bij Samsung werken we aan de mobiliteit van morgen: verplaatsingen optimaliseren, ecologischer nadenken over vervoer, een duurzaam wagenpark samenstellen, … ​ Ook dát is een thema waarover we met Alphabet goed kunnen praten.”

“Alphabet luistert aandachtig naar onze wensen, denkt proactief mee en komt innovatief uit de hoek. Een echte mobiliteitspartner, zeker!”

Meer weten over AlphaCity en alle voordelen van zakelijk autodelen? Klik hier.